بیش‌از 20 درصد دانش‌ آموزان در قزوین دچار اضافه وزن هستند

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بیش‌از 20 درصد دانش آموزان در این استان دچار اضافه وزن و چاقی در ناحیه شکم هستند.

بیش‌از 20 درصد دانش‌ آموزان در قزوین اضافه وزن دارند

به گزارش قزوین‌نیوز، عطیه رزازی مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین از افزایش روند چاقی در کودکان و نوجوانان خبر داد و افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده متاسفانه بیش‌از ۲۰درصد از این گروه سنی استان دچار چاقی در ناحیه شکم هستند.

وی با اشاره به اشاره به اینکه زنگ خطر چاقی در استان قزوین به صدا درآمده، گفت: برای حل این معضل باید مداخلاتی توسط والدین آغاز شده و خانواده‌ها نحوه طبخ مواد غذایی را اصلاح کنند.

رزازی با بیان اینکه دریافت مواد غذایی باید متناسب با شرایط هر انسانی در نظر گرفته شود و تحرک بدنی و فعالیت فیزیکی نیز با توجه به سن وی باید تعریف شود، افزود: دانش آموزان در برنامه‌ریزی‌های کشوری، باید روزی یک ساعت فعالیت بدنی و میانسالان روزی نیم ساعت تحرک فیزیکی مناسبی داشته باشند.

این مسوول چاقی را تجمع بیش از اندازه چربی در بدن به نسبت قد انسان تعریف کرد و گفت: در یک فرد بزرگسال با ۱۶۰ سانتی متر قد، ۶۰ کیلوگرم وزن طبیعی محسوب می شود و اگر این وزن به ۷۰ کیلوگرم برسد، دچار چاقی می‌شود اما کودک و نوجوان به این دلیل که در سن رشد قرار دارند، تغییرات قد با توجه به سن آنها اتفاق می‌افتد و نمی توان یک وزن مشخصی تعیین کرد، بلکه چاقی کودکان و نوجونان با نمودارهای استاندارد رشد مشخص می‌شود که وزن و قد آن‌ها در چه وضعیتی قرار دارد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با ایرنا بیان کرد: وضعیت اقتصادی در کشور و سواد مردم در مصرف کیک، شیرینی، شکلات و فست فود دست به دست هم داده تا شاهد افزایش اضافه وزن در کودکان و نوجوانان باشیم.

رزازی به عوامل موثر در چاقی و اضافه وزن اشاره کرد و افزود:‌ برخلاف باور عموم که ژنتیک را علت اصلی چاقی می‌دانند، اما تغییر الگوی زندگی از جمله شیوه زندگی ماشینی در عصر شهرنشینی، نوع رژیم غذایی و نداشتن تحرک بدنی از دلایل اصلی افزایش روند چاقی محسوب می‌شوند.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داد که به علت افزایش قیمت مواد غذایی همانند گوشت و میوه و سبزیجات، مردم غذاهایی با قیمت ارزان همانند نان، برنج، ماکارانی که دارای کربوهیدرات‌ها هستند را مصرف می‌کنند که ارزش سیرکنندگی بیشتری دارند.

انتهای پیام/ 

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان