دولت سیزدهم مصمم برای احیای دشت قزوین

یکی از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان قزوین، احیای دشت زرخیر قزوین است که متأسفانه در چند دهه اخیر، عواملی مانند کاهش میزان بارندگی، افزایش کوهخواری و پیشرفت بی‌رویه شهرنشینی، سبب فرونشست دشت قزوین شده است؛ در این گزارش به تلاش دولت سیزدهم برای احیای دشت قزوین پرداخته‌ایم.

روایتی از تلاش‌های دولت سیزدهم برای احیای دشت قزوین

به گزارش قزوین‌نیوز، 25 آذرماه 1389 سالروز سفر تاریخی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به قزوین است، سفری چهارروزه که با حضور رهبر معظم انقلاب برکات فراوانی برای این استان به همراه داشته است.

بیش‌از 360 طرح از جمله اجرای طرح‌های بزرگی همچون احیای دشت زرخیز قزوین، بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی ولایت، استادیوم ۱۵هزار نفری سردار آزادگان، احداث جاده اصلی قزوین- الموت به تنکابن، راه‌اندازی شرکت تحقیقاتی و نگاه ویژه به حوزه گردشگری استان از جمله مصوبات و دستاوردهای سفر تاریخی و ماندگار معظّم‌له به این خطه سرافراز و شهیدپرور بود.

هر سال در روزهای پایانی آذر ماه، رسانه‌ها و فعالان شبکه‎های اجتماعی فرصت را مغتنم شمرده و ضمن گرامیداشت و یادآوری خاطرات این روز، به اظهار نظر در خصوص مصوبات این سفر تاریخی پرداخته و به کنشگری می‌پردازند.

یکی از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان قزوین، احیای دشت زرخیر قزوین است. تپه‌های مختلف در این دشت ثبت جهانی شده و همین امر نشان از تمدن تاریخی این دشت دارد؛ سفالینه‌های کشف شده نشان می‌دهد قدمت تمدن دشت به ۹ تا ۱۱ هزار سال پیش می‌رسد و علاوه بر کشاورزی در دشت قزوین، سیستم صنعتی اینجا به صورت یکجانشینی بوده است.

گونه‌های جانوری همچون پلنگ ایرانی، آهوی ایرانی، سیاه‌گوش، گربه وحشی و جنگلی، پرندگان مهاجر و آبزیان، گردنه قسطین‌لار و جاری شدن چشمه‌ها به سمت دشت قزوین، از زیبایی‌ها و جذابیت‌های این دشت محسوب می‌شوند.

اما متأسفانه در چند دهه اخیر، کاهش میزان بارندگی، افزایش کوهخواری، پیشرفت بی‌رویه شهرنشینی، احداث مناطق مسکونی و شهرک‌های صنعتی، سبب فرونشست دشت قزوین شده و همین امر آینده کشاورزی استان و امنیت غذایی مردم را به خطر می‌اندازد.

رهبر انقلاب در حاشیه سفر به دیار شهیدان رجایی و بابایی در مورد دشت قزوین فرمودند: «بعد از انقلاب، نگاه به همه مناطق کشور - از جمله قزوین - نگاه ویژه‌ای و با دوران‌های گذشته متفاوت بوده است؛ نگاه خدمت‌رسانی، خدای متعال از امکانات طبیعی به مردم این منطقه بسیار داده است. همان‌طور که امام جمعه محترم اشاره کردند، این استان دارای خاک و استعداد کشاورزی و دشت پُربرکت است. آب‌ها را هم باید مهار کرد. مقداری کار کرده‌اند، مقداری دیگر هم باید تلاش و کار کنند. مردم قزوین مثل بقیه مناطق کشور از حکومت و مسؤولان توقّعاتی دارند؛ توقّعاتشان به‌جا هم هست و باید به آنها عمل شود.»

با استقرار دولت سیزدهم، آیت‌الله رئیسی بارها اهمیت حفظ و رفع مشکلات دشت قزوین را متذکر شده تا جایی که وی با حضور در نشست شورای اداری این استان در اردیبهشت ماه 1401 خطاب به مدیران و کارگزاران دولت گفت که توقع همه مردم از شما این است واقعا کاری متفاوت انجام دهید.

رئیسی در ادامه بیان کرد: دشت قزوین ظرفیت بسیار مهمی برای استان قزوین به حساب می‌آید که رهبر معظم انقلاب نیز توجه ویژه‌ای به آن دارند و به من فرمودند که اینجا باید نمونه عالی کشاورزی دانش‌بنیان شکل بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای تحقق این هدف همه بخش‌ها باید همت کنند، افزود: به همه مدیران تأکید می‌کنم که این مسأله (دشت قزوین) را با حساسیت دنبال کنند تا آنچه مدنظر رهبری معظم انقلاب، خواست مردم و اقتضای منطقه است، تحقق یابد؛ به آقای وزیر جهادکشاورزی هم با تأکید گفتم که حتماً این کار را به عنوان یکی از وظایف جدی خود دنبال کنید.

به منظور پیگیری مصوبات سفر تاریخی رهبر انقلاب اسلامی و همچنین تأکیدات ویژه رئیس جمهور به گفتگو با مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین پرداختیم. مهدی رجحانی، دانش‌آموخته مرکز استعدادهای درخشان قزوین بوده و در رشته مهندسی عمران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه تهران تحصیل کرده و کارشناس حوزه مکانیک خاک و مهندسی پی محسوب می‌شود.

شناسایی دو حوزه به عنوان محور تحول دشت قزوین

مهدی رجحانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی قزوین‌نیوز اظهار کرد: دشت قزوین از موضوعات راهبری استان است و همچنین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تذکرات معظم‌له به آیت‌الله رئیسی و وزیر کشاورزی وقت، مدیریت استان در دولت سیزدهم، نگاه و اهتمام ویژه‌ای در راستای احیاء این دشت زرخیر شکل گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: بعد از یک سال بررسی و شناخت آفت‌ها، آسیب‌ها، چالش‌ها و گره‌های دشت قزوین، دو حوزه به عنوان محور تحول دشت قزوین شناسایی شده است.

وی افزود: یکی از محورهای تحول این دشت، حوزه کشاورزی و ارتقای کشاورزی دشت قزوین از کشاورزی غیر بهره‌ور به کشاورزی بهره‌ور و کشاورزی دانش‌بنیان مبتنی بر دانش روز دنیا بود و محور دیگر، آب و چالش‌های آب زیرزمینی و همچنین فرونشست دشت است که در واقع جزو آسیب‌های ماندگار و برگشت‌ناپذیر این دشت بوده که البته این موضوع به حوزه آب گره خورده و به آن مرتبط است. 

رجحانی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم این چالش‌ها را به درستی مدیریت کنیم، یک راهکار اساسی در این میان مطرح شد و آن هم شکل‌گیری «کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین» بود که با تدبیر استان و با حکمی که استاندار صادر کرده بود، جمعی از نخبگان حوزه آب و کشاورزی کشور را به عنوان عضو حقیقی و معاونین عمرانی و اقتصادی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل آب منطقه‌ای نیز به عنوان عضو حقوقی این کمیته معرفی شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: جلسات مستمر کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین با هدف رفع موانع و مشکلات در موضوعات خاک، آب وکشاورزی با حضور اعضای حقیقی و حقوقی برگزار و تصمیم‌گیری‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از معضلات مهمی که زمینه‌ساز آسیب به دشت قزوین شد، همین دو تکه شدن سازمان عمران دشت قزوین بود؛ عملکرد این سازمان به دو بخش آب و کشاورزی تقسیم شده و هرکدام مستقل و بدون هماهنگی و انسجام برای امورات تصمیم‌گیری می‌کردند و در نهایت سبب آسیب به عملکرد سایر دستگاه‌های فعال در این زمینه شده بود.

تشکیل کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین

این مسئول در ادامه تصریح کرد: کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین با هدف اتخاذ تصمیم‌گیری‌های یکپارچه و منسجم در حوزه آب و خاک تشکیل شده و همین امر زمینه‌ساز حضور دانش بنیان‌های مجهز به فناوری‌های روز به منظور رفع مشکلات این دشت و بهبود بهره‌وری کشاورزی در این پروژه شده است.

وی خاطرنشان کرد: کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین چندین ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و سازماندهی حوزه‌های آبی و احداث منطقه آزاد و ویژه کشاورزی استان، از دیگر طرح‌هایی است که در دستور کار آن قرار دارد و مصوبات این کمیته توسط کلیه دستگاه‌ها و ارگان‌ها لازم الاجراست.

معاون عمرانی استاندار قزوین با اشاره به اینکه کمبود آب و فرونشست زمین، یکی از کلان چالش‌ها و گرفتاری‌های عظیم دشت قزوین است، افزود: حتی این مشکلات به قدری واضح بود که قبل از ایجاد کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین، بازار ویژه آب راه‌اندازی شد تا بتوانیم ضمن ارتقاء بهره‌وری، شاهد تحول در پیشران بخش کشاورزی باشیم.

وی اظهار کرد: طراحی بازار ویژه آب سبب شد تا زیر پروژه‌هایی شامل حسابداری و حسابرسی آب، یکپارچه شدن مدیریت چاه‌های آب، رصدخانه آب و مواردی از این دست شکل بگیرد و هر کدام از این موارد به عنوان کلان پروژه بوده و برای اولین بار در سطح کشور به اجرا درآمده و انجام این طرح‌ها در کنار یکدیگر منجر به هوشمندسازی منابع آبی و در نهایت به بهره‌وری کشاورزی و شفافیت در نظام آبی و توزیع بهینه این مایه حیات‌بخش ختم می‌شود.

اهمیت باغستان سنتی قزوین در احیای دشت قزوین

این مسئول در ادامه افزود: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین جزو اولویت‌های مهم محسوب می‌شود، همین باغستان سنتی قزوین است. طی 18 ماه گذشته جلسات مستمری با حضور کارشناسان، صاحب نظران، دستگاه‌های متولی و باغداران برگزار شد و در این جلسات پیشنهادات و راهکارهای موجود با هدف نجات دشت قزوین مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گرفت.

رجحانی افزود: ماحصل این جلسات به شناسایی مشکلات باغستان سنتی قزوین ختم شد و در نهایت 5 نظام برای حل معضلات آن تدوین و بازطراحی شد. در نهایت نظام‌های حکمرانی، آبی، اقتصادی باغی، اقتصادی گردشگری و امنیتی برای باغستان سنتی تعریف و در قالب یک سند جامع تحت عنوان احیا و تحول باغستان سنتی قزوین به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسید و در جشنواره میراث فرهنگی از آن رونمایی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: هم‌اکنون باغستان در کنار اینکه ثبت ملی شده در فائو ثبت میراث کشاورزی (جیاس) نیز ثبت شده است و تمامی این موارد شرایطی را فراهم کرده که این دشت بیش‌از پیش مورد توجه قرار گیرد. 

رجحانی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات و نتایج کلان پروژه‌ها نیازمند گذشت زمان بوده و آثار این تصمیمات با تأخیر نمایان می‌شود و در کنار این موارد نیز اقدامات کوتاه مدت و فوری در دشت قزوین برنامه‌ریزی و انجام شده است.

انتهای پیام/ 

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان

بیمه ملتهتل تارابانک تجارتبیمه رازیبانک رسالتبه پرداخت ملترسپینا
بیمه ملتهتل تارابانک تجارتبیمه رازیبانک رسالتبه پرداخت ملترسپینا